Sabem que no hi ha res perfecta però volem arribar a saber com es fa un quadrat que no estigui tort.
- A patir de quadrats es pot fer un rectangle.
- Hem conegut instruments matemàtics que no coneixíem: semicercle, rectangle, esquadra, cartabó i compàs que serveixen per poder construir un rectangle.
- Els rectangles tenen un costat llarg i un que és l'altura.
- Els costats són iguals dos a dos, són paral:les entre sí.
- Dues rectes són paral.leles quan no es tallen mai entre sí, si les allargam.
- Els cantons del rectangle formen un angle, i aquest mesura 90 º.
- Al nostre voltant existeixen molts de rectangles.
La setmana del 22 al 26 d'octubre hem practicat per parelles seguint les passes que a les converses anteriors millor ens permetia fer un quadrat en un full en blanc i de les mides que nosaltres volguessim. Ens ha permés conéixer diferents instruments matemàtics que fins ara no conexíem com per exemple un semicercle, instrument per poder mesurar angles i per tant fer angles rectes de 90º, o l'esquadra el cartabó, per poder rectes perpenticulars i paral·les sense que estiguin tortes, i el compàs per poder fer cercles perfectes.
I FINALMENT FÉREM UN PLAFÓ INFORMATIU DE LA NOSTRA FEINA PER COMPARTIR AMB LA RESTA D'INFANTS DE L'ESCOLA:
DIJOUS 22 DE NOVEMBRE
Una de les coses que volem és quadricular un rectangle talment un calendari. Ja sabíem com fer un rectangle, però... Com quadricular- lo? Veierem que era mitjançant rectes paraleles i perpenticulars. Per aquest motiu dividirem la base d'un rectangle que diguérem seria de 28 cm, seguint els consells que na Mavi ens havia dit quan férem i practicàrem rectangles el més perfectes possibles.
La divisió del costat llarg de 28 centímetres havia de ser de 7 trocets, un per cada dia de la setmana: dilluns, dimarts, dimecres, dijous, divendres, dissabte i diumenge. Per parelles ens posàrem a calcular. Hi hagué diferents estratègies:
- Una parella dibuixà en un full 7 rectangles i va anar repartint un cm per a cada un dels 7 rectangles, fins arribar a 28 cm. resultà que cada trocet havia de ser de 4 cm.
- Una altra parella va tantejar. Utilitzar primer que les divisions fossins de 3 cm, però no arribava a 28 cm. Llavorses provàrem amb 4 i així sí que va ser just.
- Una altra parella pensà que si 4x7 són 28. Llavors cada trosset de la divisió havia de ser de 4 cm.
- ...
Acordem que les rectes perpenticulars de la divisió serien de 4 cm. Continuarem el procés la setmana vinent.
DIJOUS 29 DE NOVEMBRE
Avui hem continuat el procés de quadricular un rectangle de 28 cm de base x 18,3 cm d'altura. Hem analitzat un calendari i hem vist que com que cada mes té setmanes més o manco, necessitàvem dividir l'altura de 18,3 cm en cinc trossets i un més que podia ser més prim per posar el nom dels dies de la setmana.
En el nostre procés hi ha hagut dues aportacions molt bones: la de n'Olivia i la de na Lucia. N'Olivia s'ha adonat que si enumeraven les quadrícules fetes sortia la taula del set:
1 2 3 4 5 6 7--> 7x1
8 9 10 11 12 13 14--> 7x2
15 16 17 18 19 20 21--> 7x3
22 23 24 25 26 27 28 --> 7x4
Na Lucia s'ha adonat que aquest procés de repartir 18,3 cm en cinc parts iguals i una més petita per posar els dies de la setmana era una divisió. Ens ha informat com era el símbol de la divisió i que la seva parella, en Kane i ella per fer- lo han utilitzat la calculadora. Com que s'havia de deixar una part prima pel nom dels dies de la setmana han agafat només la part sensera de la mesura: 18 cm, deixant la resta, 3 milímetres pel nom amb la posibilitat de fer- lo un poc més ample perquè aquesta era una mesura petita. Llavors han utilitzat la calculadora i han posat 18 entre 5, el resultat ha estat de 3,6 cm.
Així doncs avui hem aconseguit fer quadrats dins uns rectangle de 28 cm x 18,3 cm: HEM QUADRICULAT.
Bona feina!
ResponElimina